AI-drevne intranets: Forbedring af brugeroplevelsen og løsning af udfordringer

Da AI fortsat udvikles, så er mulighederne for innovation og succes uendelige. Virksomheder, der kan håndtere fremtidige AI-relaterede udfordringer, vil være i stand til at åbne op for de mange fordele ved at have et AI-drevet intranet.

Hypen omkring AI services er ubestridelig. Uanset hvor vi vender os hen, så snakkes der om implementeringen af AI kan revolutionere mange aspekter i vores liv. Men midt i al hypen så tegner virkeligheden i virksomheder et andet billede. På trods af løfterne så bliver softwaregiganter viklet ind i juridiske slåskampe, virksomheder kæmper med uklare licensmodeller og AI har endnu ikke fundet en rolle på den digitale arbejdsplads.

Eksperter vender sig endda mod Gartner Hype cyklussen og har navngivet den nuværende markedstilstand ”Desillusionens dal”. En periode hvor eksperimenter, pilotforsøg og implementeringer ikke lever op til de første brugeres målsætninger.

Men der er stadig håb forude. Vi møder mange virksomheder, der er interesseret i at lære mere om, hvordan AI kan bringe værdi til intranettet og den digitale arbejdsplads mht. indholdsskabelse, kvalitetssikring, analyseværktøjer til statistik, forbedring af brugeroplevelsen og andre områder. Og ved du hvad? Vi mener, de er inde på noget af det rigtige.

I dette blogindlæg vil vi udforske nogle af de områder, hvor AI kan hjælpe med at forbedre intranettet for både virksomheder og slutbrugerne – men vi vil også udforske nogle af de udfordringer, som de vil møde på vejen.

Boost dit intranet med AI

Integrationen af AI med intranet, specielt inden for Microsoft 365 økosystemet, lover at revolutionere brugeradfærd og den digitale arbejdsplads. Men bestemte faktorer som f.eks. usikkerhed omkring priser, juridiske overvejelser og sikkerhedsbekymringer kan hindre fremskridtet. Adoptionen af Co-pilot forventes at være altafgørende i at sætte tempoet for AI implementation på intranet.

Fordi virksomheder gerne vil tøjle AI for at berige brugeroplevelsen på intranettet, så rækker de potentielle applikationer langt ud over at oprette indhold og kvalitetssikring. Her er nogle eksempler på, hvor AI kan have en omfattende betydning for intranettets slutbrugere:

  • AI-drevet søgning og opdagelse: ved at dykke ned i brugeradfærd og indholdsrelevans så kan AI forbedre intranetsøgningen og levere præcise og effektive resultater skræddersyet til brugernes behov.
  • Smarte indholdsanbefalinger: AI-drevne maskiner der analyserer brugerinteraktioner for at give personaliserede indholdsforslag og kan derved fremme videndeling og samarbejde.
  • Automatiseret indholdsudvægelse: AI organiserer og prioriterer automatisk intranetindhold og sikrer, at brugerne finder den mest relevante information hurtigt og nemt.
  • Natural Language Processing (NLP) til kommunikation: AI-drevne NLP-teknologier faciliterer intuitiv kommunikation på intranet og forbedrer effektivitet og produktivitet.
  • Forudsigende analytics til beslutningstagere: AI bearbejder intranetdata for at give indsigter der kan handles på og derved gøre folk i stand til at tage beslutninger baseret på data med selvtillid.
  • Personliseret læring og udvikling: AI-drevne platforme skræddersyer læringsoplevelser der tilpasses individuelle behov og kan derved fremme løbende vækst og udvikling af færdigheder.
  • Meningsanalyse og medarbejderfeedback: AI analyserer medarbejderfeedback for at måle meninger og identificere trends og derved gøre det muligt proaktivt at løse problemer og fremme en positiv kultur på arbejdspladsen.

I et år eller deromkring har vi set mange virksomheder bruge AI til at oprette, tagge og kvalitetssikre indhold. De synes nu at vende deres interesse mod at forbedre brugeroplevelsen med indholdsforslag og samtalesøgning, og vi forventer, at dette bliver et fokusområde i løbet af det næste år eller mere.


AI-drevne intranet – top 3 udfordringer

Men virksomheder, der starter processen med at forbedre brugeroplevelsen på deres intranet ved hjælp af AI, skal navigere gennem flere forskellige udfordringer. Her er de tre ting, som virksomheder oftest spørger os om:

  • Indholdskvalitet: Intranet kan ofte være mangelfulde, forældede og inkonsekvente, og det gør det svært for AI services at lære om virksomheden. Derudover vil intranettet ofte også indeholde sensitiv information om medarbejderne, som ikke skal være inkluderet i AI-omfanget.
  • Personalisering vs. privathed: At skabe balanve mellem personalisering og privathed er en delikat sag. Men AI gør det muligt at skræddersy indhold og anbefalinger til individuelle brugere, samtidig med deres privathedspræferencer respekteres. Ved at udnytte anonymiseret data og brugerfeedbackmekanismer så kan virksomheder skabe personaliserede oplevelser uden at gå på kompromis med privathed.
  • Brugerskepsis og -adoption: At introducere AI funktioner kan skabe tvivl blandt brugerne og gøre dem bekymrede for jobflytninger eller brud på privathed. Effektiv kommunikation, uddannelse af brugerne og demonstration af håndgribelige fordele kan afbøde disse bekymringer og fremme brugeradoption.


Lige bagefter denne top 3 over udfordinger ligger bekymringer omkring investeringer i integration og infrastruktur og at AI initiativer kan være dyrere end først antaget. Og vi får også spørgsmål omkring, hvordan man sikrer, at algoritmerne er upartiske, så man sikrer en høj kvalitet i den information, der kommer fra AI.

Vil du gerne vide mere?

På trods af udfordringerne så er potentialet ved at udnytte AI til at forbedre brugeroplevelsen på intranettet lovende. Ved at tale om bekymringerne omkring indholdskvalitet, datasikkerhed, brugerskepsis og meget mere så kan virksomhederne åbne op for det fulde potentiale ved at have et AI-drevet intranet. Da AI bliver ved med at udvikle sig, så er mulighederne for innovation og succes uendelige.

Hvis du gerne vil vide mere om AI og intranet eller selv opleve, hvad Omnia kan tilbyde for at understøtte dig på rejsen med et AI-drevet intranet, så tøv ikke med at kontakte os for at få en demo.