Få en vellykket automatisering ved at følge disse fire regler
Med Robotic Process Automation (RPA) kan du transformere og automatisere eksisterende processer uden dyre it-projekter. Virksomhedens regelmæssige og gentagne opgaver kan automatiseres og strømlines markant og give plads til mere værdiskabende opgaver. Men for at opnå den optimale effekt, bør strategien være på plads. Vi giver nogle enkle tommelfingerregler, som danner grundlag for en vellykket automatisering.
Behovet for forretningsforbedringer og automatisering ved hjælp af RPA er stærkt stigende. Gartner forudser at 90% af verdens største virksomheder og organisationer, har implementeret RPA inden udgangen af 2022. Den teknologiske udvikling inden for RPA og automatisering tager i disse år syv-mile skridt i forsøget på at hjælpe virksomhederne med at øge fleksibiliteten og blive mere omkostningseffektive.
For virksomheder, der skal i gang med at udvikle deres første robot, er der fire vigtige ting at være opmærksomme på:
1. Det er let at komme i gang, men svært at få robotten til at køre. Det er relativt let for en virksomhed at bygge sin første RPA-robot. Fordi IT ofte er en essentiel og integreret del af virksomheden, er meget allerede standardiseret. Men at bygge en skalérbar og mere omfattende løsning, som kan håndtere store datamængder er komplekst og kræver præcision, forretningsindsigt og engagement.
2. Tag ingen genveje. RPA er en forretningskritisk løsning, som har potentialet til at blive en lige så vigtig applikation som dit ERP system. Det er derfor vigtigt, at lave en grundig analyse og fokusere på at have detaljerede guidelines for governance, systemændringer og sikkerhed tidligt i projektet.
3. Involver organisationen. Få alle ombord tidligt i processen og skab en positiv forbindelse ved at klargøre de mål, som RPA skal hjælpe med at opnå. RPA’s rolle er at automatisere processer. Medarbejdernes monotone opgaver overtages af robotten; derved lettes arbejdsbyrden og medarbejderne kan koncentrere sig om mere værdiskabende opgaver. Derfor bliver en RPA-robot også kaldt ”digital kollega”.
4. Sigt efter intelligent automatisering. Selve RPA-teknologien indeholder ikke selvlæringsalgoritmer eller AI-baserede funktioner; men er ofte et første skridt mod intelligent automatisering. En RPA-robot kan kombineres med AI og Machine Learning systemer (ML) for at udføre mere avancerede opgaver, som f.eks. at fortolke tekster og dokumenter. UiPaths RPA-platform inkluderer allerede AI-værktøjer, såsom Process Mining og Task Mining, som kan automatisere kortlægnings-, identifikations- og analyseprocesser.
Ved at indtænke brugen af AI og ML allerede i visionsfasen, bliver det langt lettere at realisere på et senere tidspunkt. For eksempel kan processer, struktur og robotarkitektur forberedes til fremtidig kommunikation med AI-baserede systemer. Det vil give en mærkbar forbedring senere i forløbet, når robotterne kombineres med ML.
I blogindlægget Grundlaget for en vellykket RPA implementering, får du flere tips og råd om, hvad du skal tænke på i RPA-projekter. Så er du på forkant og kan planlægge dit projekt efter at udnytte det fulde automatiseringspotentiale.
Lær mere om RPA
Vil du vide mere om RPA? Deltag i vores webcast Streamline and Automate your Business with Robotic Process Automation og se vores whitepaper, Med Robotic Process Automation, kan du gøre arbejdsdagen lettere for dine medarbejdere.
Blogindlægget, På kort tid skaber RPA fleksibilitet og forretningsmæssige fordele, giver indsigt i, hvordan du hurtigt kan opnå forretningsforbedringer og en større fleksibilitet med RPA. I blogindlægget, RPA implementering i fem trin, kan du læse om, hvordan man sikrer kvaliteten i sit RPA-projekt fra start til slut.
Du kan også få mere at vide om, hvordan vores kunder har forbedret deres drift med RPA i disse to kundecases:
Med E-Bot får Ekman korrekte fragtpriser og overskud til andre ting
Det svenske energiagentur øger kvaliteten og minimerer arbejdstimer med en ny virtuel medarbejder