Nyt intranet hjælper Signify med at styrke medarbejdernes engagement

Signify har styrket deres interne kommunikation og medarbejderengagement med deres nye globale intranet. Det Omnia-baserede intranet er på rekordtid blevet implementeret, ved kun at benytte digitalt samarbejde gennem hele processen.

– Vores nye Omnia baserede intranet vil forbedre den interne kommunikation i hele koncernen. Intranettet er en genvej til relevante værktøjer, samarbejde og virksomhedsnyheder, så vores medarbejdere hele tiden er opdateret om, hvad der foregår lokalt og globalt. Via intranettet kan vi kommunikere relevante informationer og historier ud om Signify og vi styrker dermed medarbejdernes engagement, fortæller Elise Peursum, som er intern kommunikationsspecialist hos Signify.

Distancebaseret implementering på få måneder

Signify er beliggende i over 70 lande, med hovedkvarter i Eindhoven og med mere end 36.000 ansatte. Efter at have været banebrydende inden for belysning i mere end 125 år, har Signify (som blev uafhængig af Royal Philips i 2016) været drivkraften i adskillige innovatinsprojekter, inden for lysteknologi. Virksomheden tilbyder højkvalitets og energieffektiv belysning i hele verden og er frontløber inden for LED lys og belysning.

I begyndelsen af ​​2020 startede projektet med det formål at forbedre den interne kommunikation, ved blandt andet at introducere Teams som et centralt møde- og samarbejdsværktøj. Microsoft 365 var førhen etableret som Signifys primære samarbejdsværktøj og det var derfor vigtigt at ​​den digitale arbejdsplads blev opgraderet med et nyt intranet.

- Vi lavede en omfattende analyse af markedet for intranetplatforme. Omnia var på listen over de mest interessante platforme, og efter en inspirerende demonstration besluttede vi, at det var den rigtige løsning for os. Det, som især overbeviste os om Omnia, var overbevisende performance baseret på en SharePoint out-of-the-box-løsning. Desuden var både pris og funktionalitet bedre sammenlignet med konkurrenternes, og Omnia har fuld integration med Microsoft 365 og Teams. Med den nye platform fortsætter vi vores digitale rejse mod øget effektivitet og bedre intern kommunikation, fortæller Rob Weijschede, Signify's IT-platform chef.

Implementeringsprojektet startede i april, og det nye intranet gik live i slutningen af ​​september. På grund af corona pandemien er projektet håndteret fuldstændigt eksternt via digitale kanaler. Møder og workshops er gennemført i Teams, og teknisk installation og konfigurationer er gennemført via sikre fjernforbindelser.

- Den digitale implementeringsmetode har været effektiv og har på ingen måde påvirket slutresultatet, tværtimod. De virtuelle møder har tendens til at være mere effektive og resultatorienterede end fysiske møder. Under projektet var det, som var mest effektivt at have kortere, men flere digitale møder. Vi afholdte derfor opfølgnings- og afklaringsmøder hver uge, forklarer Malin Lindquist, Precio Fishbones projektleder.

Med nyhedshistorier styrker Signify engagementet

Et af målene med det nye intranet var at gøre det mere personligt og skabe sammenhæng mellem informations- og navigationsstrukturen. Derudover skulle platformens grafiske udtryk også hæves til et helt nyt niveau.

- I dag er intranettet meget mere attraktivt og brugerorienteret. Indholdet er reduceret og platformen er mere intuitiv og lettere at navigere i pga. færre menuer og valgmuligheder. Et af intranets mest værdsatte funktioner er det redesignet nyhedsafsnit, som vi kalder Global og Local News. Med intranettets forbedringer og mere brugerrelateret indhold er medarbejdernes engagement styrket væsentligt og vi ser allerede betydeligt flere kommentarer og andre markeringer på nyhedsartiklerne, fortæller Elise fra Signify.

Det et også blevet lettere for medarbejderne at tilgå det nye intranet via mobile enheder pga. Omnias smarte platform og de behøver ikke længere at logge ind for at læse nyheder.

- Den forbedrede og mere attraktive platform betyder især meget for medarbejdere, som ofte er ude til møder med kunder og partnere. Nu kan medarbejderne altid holde sig opdateret og let få adgang til alle interne oplysninger. Vi planlægger også at lancere Omnia mobilappen snart for at gøre interne nyheder, samarbejde og kommunikationsværktøjer endnu mere tilgængelige, slutter Elise af.