Sådan skaber du medarbejderengagement og samarbejde

En digital arbejdsplads bygget på Office 365, vil give din organisation større muligheder for at skabe samarbejde og medarbejderengagement på alle fronter. Både inden for teamet og på tværs af mulige organisatoriske grænser, vil håndtering af de fleste ting være muligt i løbet af én arbejdsdag. For at lykkes med det, har vi listet et par ting du bør overveje.

For at kunne skabe et godt samarbejde skal vi først og fremmest vide, hvad i vil samarbejde om. Vi skal finde den fælles fordel, vi ønsker at skabe og hvilke mål vi ønsker at opnå. En af forudsætning er, at der skal være en vis grad af transparens i organisationen. 

Det er næsten umuligt for medarbejderne at arbejde sammen og bidrage, hvis organisationens udfordringer bliver på de enkelte skriveborde eller i ledelsesteamets mødelokaler. Selvfølgelig er alle oplysninger ikke egnet til deling, men hvis man lader medarbejderne deltage i de operationelle udfordringer, vil det skabe en større deltagelse og produktivitet i organisationen. 

Hvis vi som medarbejdere forstår problemerne og har mulighed for at komme med forslag til løsninger, vil det skabe fordele for organisationen. Integration af funktioner, der understøtter denne type samarbejde på intranettet, såsom kommentarer, chats og digitale "forslags postkasser", er både smart og effektivt. 

Vil du gerne vide mere? Registrer dig til vores gratis webinar ”Den digitale arbejdsplads baseret på Office 365” eller download dokumentet 10 ting, du skal vide, for at fremtidens digitale arbejdsplads og intranettet skal lykkes her. 

Skab samarbejde på tværs af organisatoriske grænser

For at bryde de daglige rutiner, (rutiner fører sjældent til udvikling) skal man opfordre til samarbejde og medarbejderengagement på tværs af organisatoriske grænser og de forskellige teams og afdelinger. Ved hjælp af funktioner som et socialt netværk på tværs af organisationer, svarende til Facebook eller Twitter, kan medarbejdere, der aldrig har hørt om hinanden, oprette kontakt og interagere. Det kan føre til fantastiske idéer og innovation i organisatioenen, hvis man kombinere forskellige mål og forskellige former for mennesker.

Ved at opmuntre og anspore kommunikationen mellem medarbejdere, der normalt ikke har kontakt, vil det øge forståelsen i organisationen og motivere medarbejderne til at træde uden for deres sædvanlige roller og måske endda øge deres engagement.

Vis vejen 

Samarbejde er ikke forbeholdt en individuel del af organisationen. Muligheden bør tilbydes til alle, uanset opgave eller niveau. Nøglen er deltagelse og synlighed. En ting, som er u-motiverende for medarbejderne, er ledere, der lukker sig ned på deres kontor i deres egen lille boble. En chef skal være en inspirerende leder, som tager initiativer. Det skal være et miljø, hvor kommunikationen er hurtig, enkel og den skal kunne strækker sig til alle afdelingerne vertikalt i hierarkiet. Ved en mere åben kommunikation, kan lederen på en nemmere måde inspirere sine medarbejder som et godt eksempel. 

Skab et givende og kreativt miljø

Noget, der forhindrer medarbejderne i at deltage aktivt og præsentere deres ideer, er frygten for at blive holdt for nar eller hvis de er i troen om ikke at have noget at bidrage med. Medarbejderer som konstant får kritik, er et eksempel på hvordan en god diskussion bliver forhindret i at komme ud i dagens lys. For at undgå dette, er du som leder, nødt til at skabe et givende og kreativt miljø, hvor nye ideer og diskussioner er velkomne, også selv de små og underlige Men nogle regler skal helt sikkert eksistere. Du skal som leder dog altid have i mente, at sætninger som "du skal ikke.." kvæler spontanitet og kreativitet. Enkle og klare retningslinjer er bedre. 

Med en teknisk platform som Office 365, giver det brugerne mulighed for hurtigt og nemt at skabe nye konstellationer for samarbejde og kommunikation. Platformen gør det nemmere for de enkelte medarbejdere at finde den rette kollega til at løse problemer. 

Vil du gerne vide mere? Registrer dig til vores gratis webinar ”Den digitale arbejdsplads baseret på Office 365” eller download dokumentet 10 ting, du skal vide, for at fremtidens digitale arbejdsplads og intranettet skal lykkes her. 

Abonner

Abonner på Digital Workplace bloggen og få besked når nye artikler publiceres