Brugeroplevelse (UX) – Hvad er det og hvorfor er det vigtigt?

UX arbejde bliver ofte prioriteret bort som en del af projektet, og mange gange synes grunden til dette at være uvidenhed om emnet, og hvorfor det er så vigtigt. Sara Olsson, UX-specialist, forklarer, hvorfor du skal arbejde med brugeroplevelsen, selvom du investerer i Office 365 og et intranetprodukt som Omnia.

UX sigter mod at skabe tjenester og produkter, som brugerne elsker at benytte. Det handler om at gøre hverdagen sjovere, men måske frem for alt at gøre det lettere for mennesker og afspejle, hvordan vi fungerer og interagerer. 

Ved udvikling af it-løsninger, er det let at blive blændet af et stramt budget, planlægning og det du tror, du ved. Men vi er ikke vores brugere, og vi bliver flere gange chokeret over, hvordan de tænker, og hvordan de bevæger sig i et system. Alle organisationer er forskellige og har brug for forskellige ting. Uanset om det er et system udviklet fra bunden eller et produkt som Omnia Intranet, er det vigtigt at huske, at systemet sandsynligvis aldrig vil være specifikt for dine medarbejdere og organisationer, før du finder ud af, hvad de har brug for og hvilke ønsker de har. 

Omnia-intranet er skabt for at forbedre oplevelsen af ​​Sharepoint-løsninger så information kan præsenteres på en mere intuitiv og nem måde. Omnia hjælper brugeren, så kun relevant information vises. Det kan variere mellem organisationer, hvordan de navngiver ting, hvordan brugere deler information til hinanden og hvilken slags støttesystem, brugerne har behov for i deres arbejde. Forestil dig en iPhone - du køber det produkt, hvor du som brugere kan finde hvad du leder efter og det du har brug for på din telefon. Men snart kommer du til at indse, at yderligere apps er nødvendige for at opfylde dine ønsker og behov. Du vil sortere dine apps på den måde, der føles intuitiv for dig. Forestil dig nu, at Omnia Intranet er din iPhone, og at UX-arbejdet vil finde frem til de apps, der er specifikke for din organisation og vil strukturere disse apps på en måde, som kun dine brugere forstår.

Desværre er det ikke altid nok at spørge brugerne. Hvad de siger, kontra hvad de ønsker og har brug for er normalt to vidt forskellige ting. Gennem brugerundersøgelser og et brugercentreret design kan vi studere og observere, hvordan en bruger bevæger sig og hvordan personen bruger systemet. På den måde kan der skabes et system, der understøtter deres måde at arbejde på.

Det som mange ikke ved er at der er mange faktorer som spiller ind i, i forhold til hvordan brugere bevæger sig i systemer. Konventioner og tidligere erfaringer påvirker vores mentale model for, hvordan vi som brugere mener, at systemet skal fungere, eller hvor vi skal finde de rigtige oplysninger. Derudover påvirker menneskelig kognition vores hukommelse, beslutningstagning, opfattelse, opmærksomhed og hvordan vi behandler information.

Vi, der udvikler systemet, bliver ofte fordomsfuld i vores opfattelse af, hvor godt og brugervenligt systemet er, fordi vi har lært, hvor vi skal klikke og hvor vi har lagt oplysninger.

Oprettelse af en god UX er et konstant arbejde, fordi den måde, du arbejder på, konstant ændres, efterhånden som organisationens formål og mål udvikles. Det er derfor naturligt, at der kræves yderligere aktiviteter for løbende at sikre en god UX.

Det er også vigtigt at påpege, at UX er et fælles ansvar. Det bør være en selvfølge for alle organisationer at skabe systemer, der giver brugerne glæde og enkelhed i hverdagen, hvad enten det drejer sig om eksterne web- eller interne systemer.

Dårlige argumenter for, hvorfor man ikke skal udføre UX - arbejde og hvorfor du ikke skal lytte 

"Vi har ikke tid, vi gør det næste gang" 

IT-projekter har ofte en stram tidsplan, og der er en stor risiko for, at det samme argument bruges i det næste projekt også. Faktisk sigter UX-arbejde på at sikre, at vi bygger det rigtige produkt, og at vi bygger det på den rigtige måde. At skulle ændre eller genopbygge store dele over tid tager betydeligt længere tid og koster mere, end det gør fra starten. Uklare krav eller krav, der ikke svarer til formålet, betyder også, at systemet ofte ikke lever op til de forventninger, der findes.

Vi er ikke så mange medarbejdere så UX spiller ingen rolle” eller ”Vi er for mange medarbejdere så vi kan umuligt lave et system som passer” 

Det betyder ikke noget, om du har få eller mange ansatte for at gøre UX-arbejdet relevant. UX er vigtig af flere årsager. Generelt er folk meget sjældent tilbøjelige til at ændre deres vaner, medmindre de ser en værdi ved at gøre det. Derfor er det vigtigt at engagere brugere i processen, så vi, der udvikler systemet, forstår, hvad de har brug for, og at brugerne skal føle, at vi lytter til dem. Det er vigtigt at huske, hvorfor vi udvikler systemet. Er det bare fordi vi er nødt til det, eller er det fordi vi faktisk ønsker, at brugere skal undgå at blive frustrerede over dårligt designede systemer, og at vi ønsker at give dem en oplevelse, der fremmer og hjælper dem med at nå deres mål i systemet?

”Vi har ikke økonomi til UX- arbejdet”

Dette er et argument, som vi ofte hører. Mange mennesker tror, at UX-arbejde handler om at gøre systemer tiltalende og attraktive, men UX er meget mere end det. De bedste systemer er dem, der tilpasser, guider og hjælper brugeren effektivt mod deres mål. Det siges, at UX i et system er bedst, når brugeren ikke bemærker det, det er når brugeren kan udføre sine opgaver uden hindring.

UX kommer både organisationen og brugerne til gode. I interne systemer bliver medarbejderne mere effektive i deres arbejde og bruger mindre tid på at lede efter information, de har brug for. Men hvad mange ikke ved, er, at der er studier, der viser, at for hver $ 1, du investerer i UX-arbejde, får du $ 2 til $ 100 tilbage. 

"84% af alle it-projekter afsluttet i løbet af året har ikke været succesrige. Når det gælder systemudviklingsprojekter, har færre end 10% været succesrige" - en rapport fra Sveriges kommuner og amtsrådet.

Det er på tide, at vi holder op med at hævde, at vi ikke har tid, mulighed, lyst eller penge til at udføre UX-arbejde. Der er simpelthen ikke gode nok argumenter imod at bruge tiden på det. 

Sara Olsson

Sara Olsson arbejder hos Precio Fishbone som en brugeroplevelses- designer. Hun har ambitionen om at forbedre folks hverdag ved at gøre systemerne brugervenlige og effektive.

Abonner

Abonner på Digital Workplace bloggen og få besked når nye artikler publiceres

Har du misset vores webinarer?

Vil du vide mere om, hvordan Omnia fungere og hvordan Omnia kan hjælpe din organisation? Er det tilfældet, er du velkommen til at deltage på et eller flere af vores populære webinarer. 

Du finder dato, dagsorden og tilmeldingsblanket i vores vidensbank.