Fra interaktionsdesign til en fungerende hjemmeside

Västarvet er Sveriges største forvaltning for natur- og kulturarv. På deres søgemaskine-baserede hjemmeside kan du søge blandt store mængder af information, hundredtusinder fotografier og genstande i en række af museets samlinger. Precio Fishbone udviklede hjemmesiden fra et færdigt interaktionsdesign. - Den store udfordring var at integrere hjemmesiden mod al information i de underliggende systemer, forklarer Henrik Staberg, projektleder hos Precio Fishbone.

Västarvet er en del af  Västra Götalandsregionen og deres opgave er at bevare det vestlige Sveriges natur- og kulturarv og udføre fremtidsrettet udviklingsarbejde i hele vest Götaland. 

– Vi prøver at få historien til live med spændende museer, besøgsdestinationer og udstillinger forklarer webbkoordinator Barbro Lindh. Som en regional ressource fokuserer vi på det kulturelle miljø, naturbeskyttelse, arkæologi, bevaring og håndværk. 

Søgebaseret navigation 

Da Precio Fishbone fik til opgave at udvikle Västarvets hjemmeside, var arbejdet allerede nået langt. 

– Kravspecifikation, interaktionsdesign og grafisk design var tydelige, siger Henrik Staberg. Vores opgave var at oversætte og udvikle dette til en fungerende hjemmeside. Da hjemmesiden er søgemaskine-baseret, samarbejdede Precio med Findwise, et firma, der er specialiseret i søgevenen "findability ".  

– Der er ikke noget indbygget hierarki på siden, forklarer Henrik. Navigationen er helt søgebaseret, og besøgende opretter hierarkiet gennem deres søgninger og filtrering af søgeresultaterne. 

Hver virksomhed har sin egen hjemmeside

Og der er meget information at se efter. Västarvet driver sin virksomhed på flere museer: Bohuslän Museum, Göteborgs naturhistoriske museum, Lödöse Museum, Forsviks Bruk, Slöjd & Byggnadsvård, Vänersborg Museum, Vitlycke Museum og Västergötland Museum. 

– Hver virksomhed har sit egen hjemmeside, men er bygget på de samme skabeloner, dog med indhold, der er specifikt for hver virksomhed, forklarer Henrik

Västarvet kan selv oprette nye hjemmesider

Det er derfor et spørgsmål om flere websteder, og løsningen er bygget, så Västarvet selv også kan oprette nye websteder, hvis det er nødvendigt.  

– Den største udfordring var at integrere hjemmesiden mod al information i de underliggende systemer, forklarer Henrik og nævner blandt andet Basetool.  

– Basetool er en fælles platform for virksomheder og organisationer i turistbranchen. Det er et webværktøj, der gør samarbejdet mellem destinationens forskellige aktører og organisationer nemmere. 

– Når Västarvens redaktører skriver og bygger sider med indhold, der ikke er i Basetool eller et andet system, er det EPiServer, der er CMS. 

"Precio Fishbone er let at arbejde med"

Hjemmesiden blev lanceret i sommeren 2013, og Västarvet er meget tilfreds. 

– Arbejdet er gået godt, siger Barbro Lindh. Precio Fishbone er let at arbejde med og har kompetent personale. 

– Efter lancering opdager du altid ting, der kan være endnu bedre, tilføjer Henrik Staberg. Så projektet kører videre, og vi udvikler konstant på hjemmesiden.