Fra interaktionsdesign til en stærk hjemmeside
Västarvet er Sveriges største forvaltning for natur- og kulturarv. På deres søgemaskine-baserede hjemmeside kan du søge blandt store mængder af information, hundredtusinder fotografier og genstande i en række af museets samlinger. Precio Fishbone udviklede hjemmesiden fra et færdigt interaktionsdesign. - Den store udfordring var at integrere hjemmesiden med al information i de underliggende systemer, forklarer Henrik Staberg, projektleder hos Precio Fishbone.
Västarvet er en del af Västra Götalandsregionen og deres opgave er, at bevare det vestlige Sveriges natur- og kulturarv og udføre fremtidsrettet udviklingsarbejde i hele vest Götaland.
– Vi prøver at få historien til live med spændende museer, besøgsdestinationer og udstillinger forklarer webbkoordinator Barbro Lindh. Som en regional ressource fokuserer vi på det kulturelle miljø, naturbeskyttelse, arkæologi, bevaring og håndværk.
Søgebaseret navigation
Da Precio Fishbone fik til opgave at udvikle Västarvets hjemmeside, var arbejdet allerede nået langt.
– Kravspecifikation, interaktionsdesign og grafisk design var klar, siger Henrik Staberg. Vores opgave var at oversætte og udvikle dette til en fungerende hjemmeside. Da hjemmesiden er søgemaskinebaseret, samarbejdede Precio med Findwise, et firma, der er specialiseret i "findability ".
– Der er ikke noget indbygget hierarki på siden, forklarer Henrik. Navigationen er helt søgebaseret, og besøgende opretter hierarkiet gennem deres søgninger og filtrering af søgeresultaterne.
Hver virksomhed har sin egen hjemmeside
Og der er meget information at se efter. Västarvet driver sin virksomhed på flere museer: Bohuslän Museum, Göteborgs naturhistoriske museum, Lödöse Museum, Forsviks Bruk, Slöjd & Byggnadsvård, Vänersborg Museum, Vitlycke Museum og Västergötland Museum.
– Hver virksomhed har sin egen hjemmeside, som er bygget på de samme skabeloner, men indholdet er specifikt for hver virksomhed, forklarer Henrik
Västarvet kan selv oprette nye hjemmesider
Det er derfor et spørgsmål om at håndtere flere websteder, og løsningen er bygget, så Västarvet selv også kan oprette nye websteder, hvis det bliver nødvendigt.
– Den største udfordring var at integrere hjemmesiden med al information i de underliggende systemer, forklarer Henrik Staberg og nævner blandt andet Basetool.
– Basetool er en fælles platform for virksomheder og organisationer i turistbranchen. Det er et webværktøj, der gør samarbejdet mellem destinationens forskellige aktører og organisationer nemmere.
– Når Västarvens redaktører skriver og bygger sider med indhold, der ikke er i Basetool eller et andet system, er det EPiServer, der er CMS.
Precio Fishbone er let at arbejde med
Hjemmesiden blev lanceret i sommeren 2013, og i Västarvet er de meget tilfredse.
– Arbejdet er gået godt, siger Barbro Lindh. Precio Fishbone er let at arbejde med og har kompetente medarbejdere.
– Efter lanceringen opdager du altid ting, der kan være endnu bedre, tilføjer Henrik Staberg. Så projektet kører videre, og vi udvikler konstant på hjemmesiden.