Ericsson's Idea Boxes gør global innovationskraft mulig
Ericsson's Idea Boxes er et webbaseret og globalt innovationssystem, hvor alle 120.000 ansatte kan bygge videre på hinandens ideer, uanset hvilken afdeling eller verdensdel de arbejder i. Precio Fishbone kom med ekspertise inden for forretningsudvikling og tekniske udviklingskompetencer, og derudover turde de udfordre, siger Richard Richthoff, programchef hos Ericsson
Ericsson er en multinational virksomhed med 120.000 ansatte over hele verden. Som en af verdens førende virksomheder indenfor kommunikationsteknologi er innovation et nødvendigt element i det daglige arbejde. - Det lykkedes med Ericsson at systematisere sin innovationsproces på en rigtig god måde, og Idea Boxes er centralt i denne sammenhæng, siger Richard Richthoff.
De gode idéer kommer fra samarbejde
– Gode ideer kommer ikke, når folk sidder sammen i et rum og tænker ens, siger Magnus Karlsson, direktør for ny forretningsudvikling og innovation hos Ericsson. De bedste ideer opstår, når de deles mellem mennesker med forskellige baggrunde og forskellige synspunkter.
– De gamle klassiske forslagskasser plejer let at blive en kirkegård for gamle ideer, som snarere hæmmer kreativitet end bidrager til det, fortsætter Richard Richtoff. Ideer kommer fra samarbejde mellem mennesker. IdeaBoxes er et transparent system, der er baseret på det faktum, at alle ansatte kan bygge videre på andres idéer og tanker i en associerende strøm, uanset hvilken afdeling du arbejder for.
"Hemmelige idéer kommer ingen steder"
IdeaBoxes er konstrueret ud fra en filosofi om åbenhed og samarbejde.
– Vi vil skabe et system, som skal være fladt uden nogen central styring eller hierarki, fortæller Magnus Karlsson. Vi vil tilskynde samtlige discipliner til at samarbejde. Desuden vil vi skabe muligheden for, at alle mennesker skal kunne se samme idé. Hemmelige idéer kommer ingen vegne, siger Magnus Karlsson. Det handler bare om at slippe dem fri, så de kan vokse og realiseres.
Brugbart på alle enheder
Idea Boxes kan ikke helt sammenlignes med et socialt netværk, men minder om et. Idea Boxes er et sted, hvor brugere kan følge og indsende ideer og samtidig søge og finde andre med lignende interesser. Takket være Facebook og andre netværk er vi allerede vant til denne måde at udveksle viden på. Idea Boxes er bygget på en Microsoft-platform, fortæller Peter Dietrich, kundeansvarlig hos Precio Fishbone.
– Det er et webbaseret system, der tilpasser brugergrænsefladen til alle enheder, bygget i en meget moderne platform.
Precio Fishbone var noget af en outsider i indkøb, og det var ikke kun selve løsningen, der gjorde, at Precio Fishbone fik opgaven.
– Jeg tror, at vores engagement betød meget, og at vi kunne præsentere et meget stærkt team.
"Vi er nødt til at arbejde med folk, som tør sige, hvad de tror på"
Peters tanke bekræftes af Richard Richthoff.
– Vi valgte Precio Fishbone for deres samlede kompetencer og deres stærke fokus på teamets styrker. Desuden værdsatte vi deres direkte kommunikation, da vi er nødt til at arbejde med mennesker, der tør sige, hvad de tror på.
Agilt på den bedste måde
Til trods for at det er et teknisk avanceret system, er udviklingen gået hurtigt.
– Projektet startede i maj og sluttede i november, fortæller Richard Richthoff. Men det føltes aldrig forhastet. Et fremragende samarbejde med kontinuerlige samtaler og diskussioner mellem teamet og brugernes repræsentanter.
– Det var smidigt agilt på den bedste måde, hvilket er meget vigtigt, fortsætter han. Det er ofte nødvendigt at være i stand til hurtigt at tilpasse sig de ændrede krav i løbet af projektet.
Tæt samarbejde mellem mennesker
Precio Fishbone har opfyldt Ericssons høje standarder for kvalitet og hurtig levering. Implementeringen af Idea Boxes blev udført med en kombineret levering fra Sverige og Vietnam, hvor teamet fra Vietnam blev ført til Sverige for at samarbejde onsite med Ericssons team i en periode på tre måneder. Gennem dette arrangement lærte alle hinanden at kende og fik dermed tillid til hinanden.
– Det tætte samarbejde mellem kompetente mennesker fra både Precio Fishbone og Ericsson er en af nøglerne til et meget vellykket projekt.