1-2-3-4-5 nye intranet i North Media

Vi har talt med Louise Bonfils Krüger fra FK Distribution, en del af North Media, om, hvordan man kan blive selvkørende, når man bruger Omnia intranetplatformen. Louise og hendes kollegaer har helt selv lavet flere nye intranet til deres organisation. I alt fem styk, ét til hver af selskaberne i virksomheden. Læs hvad hun selv siger her.

Der var ikke langt fra tanke til handling, da Louise i sin tid besluttede sig for at takke ja til tilbuddet om at starte som HR-elev hos FK Distribution. Det er nu fem et halvt år siden og der har været fuld fart på for Louise.

”Jeg gennemførte min elevtid, hvor jeg lærte FK godt at kende og blev efterfølgende fastansat. Kort efter skulle vi til at lave nyt intranet. Vi lavede det første intranet til FK med Omnia og så har vi rullet de øvrige selskaber på løbende. Vi har nu lavet 4 intranet. De første 3 oprettede min leder, og jeg var efterfølgende med til at tilføje indhold. Her lærte jeg Omnia at kende og nu stod jeg selv for at oprette det fjerde intranet i rækken.”, fortæller Louise.

Hvordan bruger medarbejderne deres intranet?

”Intranettet er startsiden i browseren hos alle. Her finder du nyheder, lokationsinfo, medarbejderhåndbogen, politikker, retningslinjer og oversigt over vores arrangementer. Det er også på intranettet, at man kan bestille mad med hjem og finde info om kørsel, udlæg, lånebil og så videre. Og for hyggens skyld har vi også en fødselsdags-webpart, så man kan følge med i, hvem man skal huske at sige tillykke til.”, siger Louise med et smil.

Hvordan holder I styr på de mange forskellige målgrupper?

”Med 4 forskellige intranet og særligt FK’s intranet, som dækker fire lokationer, så har vi valgt at bruge målretning på nogen af siderne og lavet forskellige tekstblokke med målretning til den enkelte lokation. Derudover er vores kantinemenu i 3 versioner. Én for hver lokation, hvor vi har kantineordning.”, siger Louise.

Hvordan er I gået til opgaven med at udvikle jeres forskellige intranet?

”Det var ret enkelt. Det sidste intranet blev vi færdige med sidste efterår (2021 red). Der sad jeg og min leder og oprettede en ny virksomhedsprofil, så vi havde en url at starte med. Umiddelbart er strukturen for de fire intranet ens, så jeg kan bruge funktionen ”reuse content” og på den måde lave en opdatering på tværs af alle intranets på én gang. Det går rimelig hurtigt. Og så taler jeg med den enkelte virksomhed om de virksomhedsspecifikke elementer. Information omkring parkering, adgang, alarmer osv. er jo forskellig fra sted til sted, så her taler jeg med vores administrationschef, der er ansvarlig for det. Den del laver jeg til sidst.”, fortæller Louise

Hvordan arbejder de lokale redaktører?

Når det nye intranet er oprettet, så sætter jeg forfattere på de forskellige områder og giver de nødvendige adgange og så viser jeg dem, hvordan de laver indhold, tekster og nyheder. Til den del har jeg skrevet lokale guides for nyheder og meddelelser. Og hvis det engang i mellem driller, så ringer de, ellers gør de det hele selv. Man kan sige, at når det nye intranet er i luften, så er det min rolle at hjælpe og være den, der bevarer overblikket.”, opsummerer Louise.

”I dag er vores set up sådan, at alle i HR har adgang til sideredigering. F.eks. i forhold til opdatering af tekst. Jeg og min leder har udvidede rettigheder, så vi kan ændre layout og design og tilføje nye funktioner. I dag er det primært mig, som gør det.”

Hvad siger dine kolleger til deres nye intranet?

”I FK hvor medarbejderne har været vant til intranet og at få information den vej, har de taget det til sig med samme. Hos de andre selskaber er det at have et intranet nyt for medarbejderne. Der skal de lige vænne sig til, at det er her de får information. Så vi henviser og nudger og giver det gode eksempel, så det bliver mere og mere naturligt for dem. Og så finder de hurtig ud af relevansen, og den nemme adgang til personalepolitikker og håndbøger sammen med information om nye medarbejdere og arrangementer som sommerfest, bowling, julefest. På den måde kommer de også automatisk til at se på den anden og bredere information om virksomheden.”, forklarer Louise.

Intranet nummer 5 på vej, hvordan løser i det?

”Vi har nu 4 kørende intranet og vi er kommet dertil, at vi nu kun mangler den sidste virksomhed og intranet nummer 5. Det kommer jeg primært til at lave alene."

"Jeg kan godt lide, at det er så brugervenligt og intuitivt langt hen ad vejen. Når man lige har lært, at der er flere veje til at gøre det samme, så er det nemt at sætte op og rykke rundt på elementerne på siderne og sætte nye elementer ind. Med ”reuse” på tekst og nyheder er det også nemt hurtigt at skubbe nyheder ud på alle 5 intranet.” slutter Louise.

Flere kundehistorier

Hvad siger vores kunder om at arbejde sammen med os? og hvordan ser deres løsninger ud? Læs flere kundehistorier herunder